U procesu svećeničkog odgoja na prvom mjestu je ljudska izgradnja: „Bez prave ljudske izgradnje, čitava bi svećenička izgradnja bila bez svojega nužnog temelja.“ (PDV, str. 43). Budući svećenici moraj, dakle, ne samo za ispravno i potrebno dozrijevanje i samoostvarivanje, već i u vidu svoje službe, gajiti niz ljudskih osobina potrebnih za izgradnju uravnoteženih, stabilnih i slobodnih osoba, sposobnih nositi težinu pastoralnih odgovornosti. Za one koji su pozvani biti odgovorni za zajednicu i biti „ljudi (stvaratelji) zajedništva“ od osobitog je značenja „sposobnost odnosa“ s drugima. Afektivna zrelost koja pretpostavlja svijest o središnjosti ljubavi u ljudskom životu. Odgoj za odgovornu ljubav i za afektivnu zrelost prijeko su potrebni za one koji su, kao prezbiteri, pozvani na celibat, tj. na prenošenje punine svoje ljubavi i zauzetosti za Isusa Krista i Crkvu. Ljudska, a posebno afektivna zrelost, zahtijeva jasnu i čvrstu izgradnju za slobodu koja se oblikuje kao uvjerena i iskrena poslušnost istini vlastitoga „biti“. S izgradnjom odgovorne slobode najuže je povezan i odgoj moralne savjesti.
Duhovna izgradnja je za svećenika poput srca što ujedinjuje i oživljava njegovo prezbitersko „biti“ i „djelovati“. Pastoralna bi izgradnja bez duhovne bila bez temelja, stoga je ona bitan element u svećeničkom odgoju i obrazovanju. Posebno se naglašava vrijednost i potreba „živjeti prisno sjedinjeni s Isusom Kristom“.
Koncilski dekret „Optatam totius“ pokazuje trostruki put koji valja pri tome slijediti: a) vjerno razmatranje Božje riječi, b) aktivno sudjelovanje u svetim otajstvima Crkve, c) služba ljubavi prema „malenima“.
Tri su velike vrijednosti i zahtjeva koji određuju sadržaj duhovne izgradnje kandidata za svećenike.
1) Prije svega potrebno je da s kandidati (sjemeništarci, bogoslovi) svakodnevno sudjeluju u euharistiji, kako bi kasnije, u svojem svećeničkom životu, upili to svakodnevno slavlje kao pravilo.
2) Trebaju se odgajati tako da euharistijsko slavlje smatraju najvažnijim trenutkom u danu te da u njemu djelatno sudjeluju.
3) Trebaju se izgrađivati za nutarnju raspoloživost koja izvire iz euharistije, tj. za zahvalnost zbog dobrobiti primljenih odozgo, predanje i želju za razmatranjem i molitvom …
1) Prije svega potrebno je da s kandidati (sjemeništarci, bogoslovi) svakodnevno sudjeluju u euharistiji, kako bi kasnije, u svojem svećeničkom životu, upili to svakodnevno slavlje kao pravilo.
2) Trebaju se odgajati tako da euharistijsko slavlje smatraju najvažnijim trenutkom u danu te da u njemu djelatno sudjeluju.
3) Trebaju se izgrađivati za nutarnju raspoloživost koja izvire iz euharistije, tj. za zahvalnost zbog dobrobiti primljenih odozgo, predanje i želju za razmatranjem i molitvom …
Duhovna izgradnja se sastoji i od traženja Krista među ljudima. Svećenik je „čovjek ljubavi“, pozvan odgajati druge za nasljedovanje Krista i za novu zapovijed bratske ljubavi. U sadržaj duhovne izgradnje ulazi i odgoj za poslušnost, za celibat i za siromaštvo.
Intelektualna izgradnja kandidata za svećenički život ima svoje posebno opravdanje u samoj naravi podijeljene mu službe te očituje svoju sadašnju nužnost pred izazovom „nove evangelizacije“ na koju Gospodin poziva Crkvu na pragu III. tisućljeća. U intelektualnoj izgradnji bitan je zato studij filozofije koji vodi dubljem shvaćanju i tumačenju ljudske osobe, njezine slobode i odnosa sa svijetom i Bogom. Ova se filozofsko-intelektualna izgradnja temelji i nadovezuje na teološki studij.
Cjelokupni odgoj kandidata treba ići za tim da se oni izgrade kao pravi pastiri duša po uzoru na Isusa Krista, Učitelja, Svećenika i Pastira. Stoga se trebaju pripremati a) za službu riječi, b) za službu bogoštovlja i posvećivanja te c) za službu pastira, kako bi ljudima znali predstavljati Krista.
Kandidat mora rasti u svijesti da je prvi nositelj njegove izgradnje Duh Sveti. Prihvatiti djelovanje Duha znači prihvatiti i posredovanje ljudi kojima se Duh, na otajstven način, služi.
* priređeno prema Apostolskoj pobudnici Pastores dabo vobis!