Svi smo mi
dolaskom na ovaj svijet pozvani od Nebeskoga Oca raditi na izgrađivanju
nebeskoga kraljevstva ovdje na zemlji. Svatko na svoj način odgovara Bogu na
taj poziv u svome staležu i prema darovima i sposobnostima koje je od Boga
primio.
Međutim,
Božji se pogled posebno zaustavlja na ovome ili onome, na isti način kako se
zaustavio na prvim učenicima:
I
prolazeći uz Galilejsko more, ugleda Šimuna i Andriju, brata Šimunova, gdje
ribare na moru; bijahu ribari. I reče im Isus: "Hajdete za mnom i učinit
ću vas ribarima ljudi!" Oni odmah ostaviše mreže i pođoše za njim.
Pošavši malo naprijed, ugleda Jakova Zebedejeva i njegova brata Ivana: u lađi su krpali mreže. Odmah pozva i njih. Oni ostave oca Zebedeja u lađi s nadničarima i otiđu za njim. (Mk 1, 16-20).
Pošavši malo naprijed, ugleda Jakova Zebedejeva i njegova brata Ivana: u lađi su krpali mreže. Odmah pozva i njih. Oni ostave oca Zebedeja u lađi s nadničarima i otiđu za njim. (Mk 1, 16-20).
U Isusu Kristu svi vjernici čine sveto i kraljevsko svećeništvo i po njemu prinose duhovne žrtve Bogu. Dakle, svaki ud ima učešća u poslanju cijelog Tijela. Sv. Pavao veli da "svi udovi nemaju iste službe" (Rim 12, 4). Sam Gospodin je postavio neke da budu službenici, da u društvu vjernika posjeduju svetu vlast reda da prikazuju žrtvu i da opraštaju grijehe te da za ljude javno obavljaju svećeničku službu u Kristovo ime. Isus je poslao apostole naviještati Radosnu vijest, oni biskupe, a zadatak njihove službe je u nižem stupnju predan prezbiterima.
Sakramenat reda
Sakramentom reda po
božanskom ustanovljenju neki između vjernika, neizbrisivim biljegom kojim se
označuju, postavljaju se za posvećene službenike koji se naime posvećuju i
određuju da, svatko prema svome stupnju, vršeći u osobi Krista glave službu
naučavanja, posvećivanja i upravljanja, pasu Božji narod. Sveti red ima tri
stupnja:
- đakonat
- prezbiterat (svećeništvo)
- episkopat (biskupstvo)
- prezbiterat (svećeništvo)
- episkopat (biskupstvo)
Podjeljuju se
polaganjem ruku i posvetnom molitvom koju za svaki pojedini stupanj propisuju
bogoslužne knjige. Podjeljivanje vrši posvećeni biskup, a u slučaju ređenja
kandidata za biskupstvo uz glavnog reditelja barem još dvojca sureditelja.
Tko je đakon?
U Novom Zavjetu
spominje se služba đakona (grč. diakoneín = služiti; Fil 1, 2; 1 Tim 3, 8sl.).
Nekom vrstom njihovim prethodnika možemo smatrati onu sedmoricu muževa koje je,
prema izvješću Dj 6, 1-6, jeruzalemska zajednica izabrala, a apostoli ih po
molitvi i polaganju ruku postavili sebi za pomoćnike. Iako im je prva bila
"služba kod stolova", dakle određena socijalno-karitativna zadaća,
vrlo brzo vidimo tu sedmoricu i u službi naviještanja, obraćanja sve do
krštavanja (Stjepan, Filip).
Dok istočne Crkve sve
do danas poznaju đakonat kao stalnu doživotnu službu, na zapadu je još od ranog
srednjeg vijeka poznat tek kao prijelazni stupanj na putu do prezbiterata.
Netko je bivao đakon, ne da bi to ostao, nego da bi mogao postati prezbiter.
Tridentski sabor (1545-1563) pokušao je uvesti stalni đakonat, ali se taj
zaključak nije proveo. Do toga je došlo tek na Drugom vatikanskom saboru. Tako
saborski dokument Lumen
gentium 29 određuje ponajprije zadaće
đakona:
Služba je đakona,
kako mu odredi nadležna vlast, svečano dijeliti krštenje, čuvati i dijeliti
euharistiju, u ime Crkve prisustvovati ženidbi i blagoslivljati je, nositi
popudbinu umirućima, čitati vjernicima Sveto pismo, poučavati i poticati narod,
predvoditi bogoslužje i molitvu vjernika, dijeliti blagoslovine, voditi obred
sprovoda i pokopa; posvećeni su dužnostima kršćanske ljubavi i pomaganja...
Stalni đakonat mogu
izabrati bio oženjeni muškarci bilo neoženjeni. Oženjenim muškarcima zrele dobi
(ne ispod 35 godina) đakonat se može podijeliti uz pristanak rimskog biskupa.
Isti pristanak daje se i neoženjenim muškarcima, međutim, njih veže obveza
celibata kroz cijeli život.
Kandidati za
prezbiterat preuzimaju s đakonatom i obvezu moljenja časoslova, dok se stalnim
đakonima stavlja kao vrlo prikladno na srce moliti dnevno dio časoslova koje
odredi biskupska konferencija.
Tko je svećenik?
Svećenik je "alter
Christus - drugi Krist", jer u ime Kristovo radi prema riječi: "Kao
što je mene poslao Otac, tako i ja šaljem vas" (Iv 20, 21). Svećenik je
sluga Kristov: dakle kao oruđe božanskog Otkupitelja, da bi mogao kroz vremena
vršiti njegovo divno djelo.
Svećeničko zvanje je
otajstvo. To je otajstvo "čudesne razmjene" - admirabile
commercium - između Boga i čovjeka. Svećenik daruje Kristu svoje
čovještvo, kako bi se on mogao njime poslužiti kao sredstvom spasenja, čineći
od njega gotovo drugog sebe.
Svrha prezbiterskog
služenja je po riječima sv. Augustina (De civitate Dei) da "se
cijeli otkupljeni grad, to jest skup i društvo svetih, prikaže Bogu kao sveopća
žrtva po Velikom Svećeniku koji je i samog sebe u svojoj Muci prikazao za nas
da mognemo biti tijelo tako uzvišene Glave".
U Poslanici Hebrejima (5, 1-4) govori se o položaju svećenika: "Svaki veliki svećenik, zaista, od ljudi uzet, za ljude se postavlja u odnosu prema Bogu da prinosi darove i žrtve za grijehe. On može primjereno suosjećati s onima koji su u neznanju i zabludi jer je i sam zaogrnut slabošću. Zato mora i za narod i za sebe prinositi okajnice. I nitko sam sebi ne prisvaja tu čast, nego je prima od Boga, pozvan kao Aron."
Svećenik, za razliku
od đakona, može dijeliti sakramenat pomirenja (ispovjed), bolesničko pomazanje,
sakramenat potvrde (uz poseban biskupov dopust) i voditi sv. misu odn.
posvećivati kruh i vino u Tijelo i Krv Kristovu.
Tko je biskup?
Biskup je onaj koji
nastavlja izvornu apostolsku službu. Služba predstojnika (grč. proistamenoi)
koja se susreće u prvim osnovanim zajednicama od sv. Pavla (1 Sol 5, 12) javlja
se kasnije u izgrađenim židovsko-kršćanskim zajednicama kao kolegijalna služba
starješina (présbyteroi: Dj 11, 30; 15, 2),a u pogansko-kršćanskim zajednicama
kao episkopi (grč. epískopos: Fil 1, 1). Već u Dj 20, 17-30 ova se služba
naziva "pastirskom službom".
U dokumentu Lumen gentium 21
stoji da se po biskupskom ređenju prenosi "punina" sakramenta reda i
da"biskupi na odličan i vidljiv način vrše ulogu samoga Krista, Učitelja,
Pastira i Svećenika, i da djeluju u njegovo ime".
Biskupu je vlastito
podijeljivanje sakramenta sv. potvrde i ređenje kandidata za đakonat i
prezbiterat.
Nema komentara:
Objavi komentar