Fra Ivica Petanjak: Moje imenovanje priznanje je kapucinima, ali i svim redovnicama i redovnicima u Hrvatskoj
Ja ovo
imenovanje shvaćam kao priznanje redovništvu općenito, nije tu riječ o mojim
zaslugama. Kako sam pak ja odabran kao simbol tog priznanja to treba pitati one
koji su odlučivali o tom imenovanju.
Franjevac-kapucin Ivica Petanjak novi je krčki biskup. Od kada je ta
vijest objavljena u subotu (24. siječnja), čestitke i poruke potpore ne prestaju dolaziti na
njegov mobitel, kao i pozivi njegovih prijatelja i članova obitelji.
Redovnik i svećenik s bogatim pastoralnim iskustvom i dokotratom iz crkvene povijesti na rimskoj Gregoriani (gdje je doktorirao tezom o dubrovačkom kapucinu iz 17. stoljeća Michelangelu Božidareviću koji je bio general Kapucinskog reda) ovih dana boravi u Zagrebu, gdje po prvi put nazoči zasjedanju Hrvatske biskupske konferencije. Naš portal uspio je napraviti kraći razgovor s njim, njegov prvi interview od vijesti o imenovanju.
Redovnik i svećenik s bogatim pastoralnim iskustvom i dokotratom iz crkvene povijesti na rimskoj Gregoriani (gdje je doktorirao tezom o dubrovačkom kapucinu iz 17. stoljeća Michelangelu Božidareviću koji je bio general Kapucinskog reda) ovih dana boravi u Zagrebu, gdje po prvi put nazoči zasjedanju Hrvatske biskupske konferencije. Naš portal uspio je napraviti kraći razgovor s njim, njegov prvi interview od vijesti o imenovanju.
- Reakcije
na vaše imenovanje za krčkog biskupa moglo bi se svesti pod jedan zajednički
nazivnik – iznenađenje. I vi ste bili iznenađeni, kako ste sami rekli?
Mislim da je
svatko tko je prošao ovo što sada ja prolazim bio iznenađen na neki način.
Lagao bih kada bih rekao da nisam ranije čuo kako se i moje ime „vrti“ u tim
nekim kombinacijama za neko od četiri biskupska mjesta, ali nije mi padalo na
pamet kako bi to mogla biti krčka biskupija. To me je iznenadilo.
Ja sam sebi
zamišljao kako će me netko prije svega ovoga pozvati i reći: Evo ti si jedan od
kandidata, pa razmisli! ili nešto slično. A kada su mi to rekli bilo je – „uzmi
ili ostavi“. Pitao sam: Pa, dobro koliko imam vremena razmisliti o tome? Rekli
su da trebam odmah odlučiti (smijeh).
Pitao sam
nuncija: A što ako ja to ne mogu, ako odlučim da nisam tome dorastao? Dobio sam
odgovor: Pa dobro, kako će jedan redovnik koji se zavjetovao na poslušnost reći
Papi „ne“ i to u godini posvećenog života!
- Koji
osjećaji prolaze kroz glavu u takvim trenutcima? Nekakav strah od odgovornosti?
Nije tu
riječ o strahu, nego prije uopće nisam niti razmišljao o mogućnosti takve
službe. Ja sam fratar 25 godina, prije četiri mjeseca sam dobio premještaj u
Osijek gdje sam se vratio nakon 32 godine, jer sam u tom gradu završio srednju
školu i prošao kapucinsku formaciju. Dolazak u Osijek doživio sam kao povratak
u grad mladosti, neko otvaranje novog razdoblja u kojem ću se, osim
gvardijanske službe, baviti i poviješću. Nisam se niti raspakirao do konca, a
sada se iznova moram pakirati. Naravno da je iznenađenje.
- Mediji su
vaš imenovanje naglašavali jer se nakon dosta vremena dogodilo da je redovnik
postao biskup!
Ja ovo
imenovanje shvaćam kao priznanje redovništvu općenito, nije tu riječ o mojim
zaslugama. Kako sam pak ja odabran kao simbol tog priznanja to treba pitati one
koji su odlučivali o tom imenovanju.
Ali, znate
kako je Isus rekao: Jedni siju, a drugi žanju. Naša provincija dala je čitav
niz znamenitih redovnika. Neki su od njih poslije rata bili progonjeni, jedan
kapucin je umro u komunističkom zatvoru – Anselmo Canjuga, glazbenik. Bilo je i
velikih teologa poput Tomislava Janka Šagi- Bunića. Bilo je dakle onih koji su
trpjeli za Crkvu i Isusa Krista, a bilo je i onih koji su sve dali Crkvi, a
trpjeli su i ponekad nerazumijevanje iz same Crkve.
Potom Zdenko
Tenšek, koji je također bio veliki teolog i koji je bio provincijal kada sam ja
ušao u novicijat. Ili pater Hadrijan Borak koji je proveo 30 godina u Rimu, a
potom se nakon Drugog vatikanskog koncila vratio u Hrvatsku i puno učinio za
redovništvo.
Ja tim ljudima
nisam ni do malog prsta, ali oni su učinili velike stvari za našu provinciju i
Crkvu u Hrvatskoj. I mislim da sam na neki način ja, bez svojih zasluga, ušao u
taj niz.
S druge
strane, mislim da je ovo priznanje svim redovnicama i redovnicima u Hrvatskoj.
Koristim ovu prigodu da se zahvalim braći i sestrama koji su me ovih dana
zasuli čestitkama na koje naprosto ne stignem pojedinačno odgovoriti. Imam
dojam da su oni ovo imenovanje prepoznali i doživjeli i kao priznanje za njihov
rad. Ništa od svega toga nije moja zasluga.
- Koliko
situacija redovnika u biskupskoj konferenciji može donijeti neke promjene za
redovništvo i njegov status?
Pa, sigurno
da može. Evo, tu je i isusovac Valentin Pozaić koji je pomoćni biskup
zagrebački i naprosto je dobro da redovništvo ima dva glasa koji će ga u
episkopatu predstavljati.
S druge
strane biskupska služba je čast i ja ovo imenovanje doživljavam, kako sam
rekao, kao čast svim redovnicama i redovnicima. Ali, treba napomenuti kako su i
mnogi dijecezanski svećenici koji su bili konzultirani pridonijeli ovom
imenovanju.
- Gledao sam
jedan vaš video komentar snimljen nedugo nakon izbora pape Franje. Tada ste
komentirali kako Papa želi biti “Papa s narodom” što je vidljivo iz njegovih
prvih poteza. Hoćete li i vi pokušati biti “biskup s narodom”?
Kada je
nedavno bila mala svečanost u Osijeku nakon objave mog imenovanja, tada je
mons. Marin Srakić, nadbiskup u miru đakovački, izrekao jedan hvalospjev
kapucinima. On je inače franjevački trećeredac i razmišljao je o novicijatu kod
nas. Nabrojao je sve te kapucine koji su igrali veliku ulogu u životu
Slavonaca. Kapucini su uvijek imali tu blizinu s narodom, da. Da sam bio neki
pustinjak, sigurno nikada ne bih bio imenovan za biskupa. Kada sam bio
provincijal, nastojao sam svaki dan imati misu na kojoj ću imati, barem kratku,
homiliju. Ja tako doživljavam ulogu svećenika – on mora biti s narodom, jer bez
naroda je ništa.
- Biskupska
služba ima i svoji administrativnih zahtjevnosti?
Ja sam u
službi provincijala (službu provincijalnog ministra Hrvatske kapucinske
provincije sv. Leopolda Bogdana Mandića obnašao je od 2005. do 2011., op. a.)
također imao te administrativne zadaće, tako da znam što me otprilike čeka.
Pada mi na pamet izreka sv. Grgura Velikog koji je, kada je postao papa,
otprilike rekao: Dok sam bio monah mogao sam i jezik zauzdati i uživati u miru,
a sada kada sam papa moram ići gdje mi se ne ide i slušati ono što mi se ne
sluša.
Tako je i s
biskupskom službom – sigurno ću morati ići tamo gdje mi se ne ide i slušati ono
što mi se ne sluša. Ali, tako je kod svih ljudi koji imaju svoj posao i svoje
odgovornosti. Uostalom, takve situacije Isus koristi za obraćenje.
- Koliko
poznajete situaciju u biskupiji u koju dolazite?
Moram biti
iskren, ne previše. Ja sam do prije četiri mjeseca bio župnik u riječkoj župi
Gospe Lurdske i u Dekanatu sam se često susretao s svećenicima iz te biskupije.
Često sam išao slaviti mise na Krk. Ali, ja tamo dolazim s priznanjem da mi
treba pomoć ljudi oko mene. Ja nisam nikakav „veliki biskup“, nego samo jedan
od njih koji sa svojim svećenicima želim raditi na dobrobit naroda.
- Riječ je o
dijelu Hrvatske koji dobrim dijelom živi od turizma, a ta situacija traži i
specifičan pastoral?
Čujte, Bog
ima svoje puteve i djeluje na najrazlitije načine. Dok sam bio župnik u Rijeci,
bio sam u župi u centru grada i uvijek smo imali puno ispovijedanja. Ostao sam
zadivljen životom velikog broja mladih koji tako dosljedno žive svoje
kršćanstvo da se mi svećenici moramo posramiti. Mladi su postali kvasac društva
i na tome treba raditi.
Sjećam se
situacije kada mi se ispovijedao jedan mladić i dojmio me se njegov način
života. Pitao sam ga: A od kada ti tako živiš duboko kršćanski, jesi li odgajan
katolički? Rekao mi je da se obratio i da mu se to dogodilo na – Zrću!
Naravno, ne
želim reći da se na Zrću događaju dobre stvari, nego je riječ o tome kako Bog
sve može okrenuti na dobro.
- Od kuda
vaša ljubav prema povijesti?
Mislim da je
to povezano s poviješću moje obitelji. Potičem iz gradića Zrina na Banovini
koji je teško stradao za vrijeme Drugog svjetskog rata (u rujnu 1943. partizani
su upali u selo i pobili muškarce, a ostalo stanovništvo rastjerali, op. a.).
Mi smo kao djeca znali od roditelja slušati o tim razaranjima, o kojima naravno
nismo smjeli govoriti izvan kuće. Mislim da me ta želja za upoznavanjem
vlastite povijesti odvela u znanost.
- Tko vam je
stradao u obitelji?
Oba djeda su
mi tada ubijena. Mojoj baki ubijeno je petoro braće. Partizani su upali u
naselje, sve spalili. Do dana današnjeg nitko se tamo ne može vratiti, zemlja
je konfiscirana.
- Kao čovjek
s takvom obiteljskom tragedijom, kako gledate na ove ideološke podjele među
Hrvatima koje i danas živimo?
Ta će
podijeljenost trajati dok se ne prizna istina o počinjenim zločinima. Tko god
da je počinio zlo – komunisti, fašisti ili nacisti – ono mora biti prepoznato i
takvim proglašeno. Ne može se povijest pisati jednoznačno, crno-bijelo.
Rekao sam
kako je u mojoj obitelji postojalo sjećanje na ono što nam je počinjeno. Ali,
nikada nisam u svojoj kući čuo neki poziv na mržnju ili osvetu, nikada. Moji su
osjećali jad zbog toga što se nije moglo pričati o partizanskim zločinima,
osjećali su se obespravljeni. Ali, moja obitelj nikada ništa nije gradila na
mržnji.
Moji su mi
pričali kako su se žene iz djeca iz 1945. željeli vratiti u Zrin. Došli su na
željezničku postaju u Hrvatsku Kostajnicu, a od tamo ih je vratio neki
partizanski general, stavili su ih na vlakove i odvezli u Slavoniju. A da su se
vratili, te iste obitelji bi sada za Domovinskog rata doživjeli istu sudbinu
kao te 1943. Bili bi ili mrtvi ili prognani.
Treba biti
svjestan svoje povijesti, ali ne može se ništa graditi na mržnji. Treba
pokušati živjeti s Bogom. On im svoje puteve i nagrađuje svaki naš korak u
pozitivnom smjeru.
- Koja je
vaša omiljena molitva, kako se najčešće molite?
To vam se
mijenja s vremenom. U posljednje vrijeme najčešće se molim tako što sjedim u
tišini i pred Boga dovodim sve one koje znam, koji su me tražili za molitvu,
sve one koje sam vjenčao i krstio. Sada, od kada se ovo dogodilo, često se
molim Duhu Svetom, za njegovo vodstvo i mudrost.
- Koja su
duhovna djela, osim Biblije naravno, utjecala na vas?
Jako volim
čitati Anselma Grüna. Henri Nouwen i njegov “Povratak izgubljenog sina” mi je jako važan. Kada sam bio
provincijal, prolazio sam kroz jedno teško razdoblje i tada sam puno čitao
privatna pisma Majke Terezije u knjizi “Dođi, budi moje svijetlo”. To mi je otvorilo oči. Također,
čitam puno Ratzingera.
- A omiljeni
svetac?
Svaki dan se
molim sv. Leopoldu Mandiću, sv. Franji i sv. Klari. Ali, ima jedan kapucin koji
je jako utjecao na mene i o njemu sam pisao doktorsku tezu – fra Mihael Anđeo(Michelangelo) Božidarević koji je bio general našega Kapucinskog reda. Kada su mu sestre
prorokovale da će biti general, otišao je na duhovnu obnovu i stavio na papir sve
svoje duhovne i tjelesne mane, kako bi pokazao Bogu da nije dostojan za tu
službu. On nije kanoniziran, ali jest kapucinski kandidat za oltar. I ja sam se
u jednom trenutku počeo moliti za njegov zagovor. Kada je krenulo sve ovo s
pričom oko imenovanja molio sam mu se: Michelangelo moj, znaš kako mi je.
Pomozi mi (smijeh). Ali, odgovorna služba nije me mimoišla, kao niti njega.
Nema komentara:
Objavi komentar