utorak, 17. ožujka 2015.

Posvećeni (redovnički) život danas

Svijet koji je rodio posvećeni život, također i onaj na početku prošloga stoljeća, nije svijet u kojem živimo. Ako posvećeni život ima nešto sa stvarnim životom, sa znakovitošću, puka je tlapnja nadati se da ga živimo i obnovimo u starim izdanjima. Nekorisno je utrošiti vrijeme i snage vezujući se na slavnu prošlost dok nas sadašnjost izaziva svojim novostima. Štoviše, grčevito držanje za sadašnjost, trošenje snage na uniformiranost, prilagodbu vremenu, znači brkati pogled i izblijediti aktualno vrijeme. To vrlo često dijeli ljude i skupine te se tako gubi snaga za dobro življenje danas. Suprotna je napast još gora, tj. tražiti da proizvedemo novi pogled posvećenog života za svijet koji ne poznajemo, za svijet koji možda nikada vidjeti nećemo. „Redovnički život danas proživljava jedan poseban moment svoje povijesti. Promjene na društveno-kulturnom području zahtijevaju njegovu promjenu.
Utemeljitelji su znali utjeloviti u svojemu vremenu, s hrabrošću i svetošću, evanđeosku poruku. Potrebno je stoga da, vjerni poticajima Duha, njihovi duhovni sinovi, nastave u svome vremenu to svjedočanstvo vjerni originalnoj karizmi i u neprestanom osluškivanju potreba sadašnjeg trenutka“.[1]

Naša je zadaća živjeti dobro danas ovo vrijeme, u plodonosnom sučeljavanju karizmatskog i evanđeoskog usmjerenja sa svijetom u kojem živimo, tako da iz ovoga pepela iziđe s povjerenjem i hrabrošću model budućnosti. Samo posvećeni, a ne Direktoriji, Statuti, Konstitucije i Pravila, mogu obnoviti posvećeni život. Doista je važno da, spašavajući instituciju, ne uništimo život. Od velike je važnosti da postanemo ono što trebamo biti, sada i ovdje, u svijetu koji nas nosi sa sobom. Stoga ne možemo nastaviti govoriti „kakav bi trebao biti“ posvećeni život bez ostvarenja u životu, jer nas to ispražnjava, vodi nas u krizu identiteta, u uvjerenje da nema smisla ovo što danas živimo. Posvećeni život takav kakav je, nije više ponuda, ne privlači nikoga. Naš stil života i služenja, navezan na kulturne i povijesne povezanosti koje danas više ne postoje, ne uspijeva biti istinska prisutnost u životu naroda, i to nas udaljava od njegovih istinskih problema, kao narod nekih drugih vremena i kultura. I na kraju riskiramo da budemo isključeni, pa i iz same Crkve, zbog vlastite ne znakovitosti.
 
Ako posvećeni život ikada ponovno postane ono što jest, zapovjedno je za našu generaciju shvatiti da je prošli pretkoncilski model propao, a da se naš model ljulja u svojim temeljima. Nužno je potrebno shvatiti da smo pozvani na novu zadaću, potrebno je vratiti se pod noge križa. Ovoga puta nećemo procvjetati ako ne odemo tamo mi sami.
Opće je poznato da se danas govori o „krizi brojčanog smanjivanja“ posvećenog života. I smanjenje se odnosi na kvantitativni vid. Posvećeni su manina u Crkvi, oko jedan milijun ili samo 0,12 %. 72,5 % su žene; 82,2 % žene i braća laici; 17,8 % svećenici. U Europi, u zadnjih 25 godina (od 1978. do 2002.), smanjio se broj redovnika svećenika, za 18,73%. Manje je redovnika ne svećenika za 43%. A broj redovnica se smanjio za 36,25%. Kriza zahvaća i alarmantno opadanje zvanja i smanjenje broja članova unutar ustanova i družba, opće starenje posvećenih, smanjenje članova koji su sposobni raditi na njivi Gospodnjoj. Lako je shvatljivo kako se ta kriza opadanja članstva neposredno prevodi u poteškoću ispunjenja zadaća i apostolskih djelatnosti koje su povjerene određenoj redovničkoj ustanovi i družbi.
No, postoji i drugo iščitavanje „krize smanjenja“. Smanjenje se odnosi i, a možda i nadasve, na kvalitativni vid. Radi se o kvalitativnoj krizi. Riječ je dakle, i nadasve, o opadanju kvalitete i ugleda samoga posvećenog života. Nije to jednostavno moralno propadanje. Općenito govoreći, moralna razina je prihvatljiva, štoviše i visoka, među posvećenima. Možda istu datost ne možemo ustvrditi u odnosu na onu koju možemo definirati „teološka razina“ posvećenoga života; ona razina koja se odnosi na njegov karizmatski identitet i na njegovo proročko poslanje, dva vida koja su nužno u međusobnom odnosu. Vjerojatno je tu zabijen najzabrinutiji korijen „krize smanjenja“ i njemu se može pripisati uzrok i počelo „krize kvantitativnog opadanja“. Posjeduje li posvećeni život, bilo na osobnoj bilo na zajedničkoj razini, dovoljno karizmatski identitet, dovoljno teološku dimenziju, dovoljno iskustvo Boga?
 
Nekorisnost posvećenog života
Posvećeni život, premda je okružen uvažavanjem i poštovanjem, ostaje „optional“, puki ukras u velikom eklezijanom planu. Nalazimo se pred ocjedinom: imamo gomilu studija (rasprava) o posvećenom životu, ali oni nemaju nikakav utjecaj na druga područja teologije. Slično se može reći i o pastoralnom planu. Toliko tražena posebna pomoć u razrađivanju i u izvršavanju pastoralnih planova je jako iščekivana. Ako u Latinskoj Americi, u Africi i u nekim zemljama Azije prisutnost redovnika i redovnica ostaje odlučujuća, u Europi imamo osjećaj da sve ono što vrijedi u Crkvi, iako se to ne govori na glas, jest dijecezanski kler. Sve ostalo je korisni dodatak, ali drugotan. I ovdje bi posvećeni život trebao tražiti da bude opravdano bolje priznat zbog onoga što je i zbog onoga na što je pozvan da dade. Prvi korak, još jednom, trebaju činiti redovnici i redovnice, s konkretnim i pozitivnim prijedlozima suradnje i karizmatske prisutnosti.
 
Kada s crkvenoga terena prijeđemo na onaj civilni i društveni, situacija je još više kritična. Ako se u mnogim afričkim, azijskim i latinoameričkim zemljama ulazak u posvećeni život smatra društvenim promicanjem, u Europi se promatra kao društveno umanjenje, ako ne upravo neki ne smisao. Sekularizam, u svojim brojnim oblicima, promatra posvećeni život kao ostatak prošlosti, nesuvremen, neprikladan modernom životu.
Jednom riječju, radikalizirajući analizu, bilo s eklezijalnog bilo s društvenog stajališta, posvećeni život je zamijećen kao „nekoristan“. Može se i bez njega, veli se u crkvenim krugovima. Bilo bi bolje bez njega, kaže se u društvenoj sredini. I upravo ovdje, u ovoj svojoj slabosti, posvećeni život može pronaći svoju uporišnu točku. U društvu koje se razmeće efikasnošću, potrošnjom, korisnošću, posvećeni život se kreće u sasvim drugom pravcu. U ovoj našoj Europi nema više ništa od nesebičnosti i besplatnosti. Danas, ako već to ne čine drugi, trebamo se mi samo svi proglasiti „nekorisnima“.
 
Ne trebamo se više uznemiravati pitanjem da li služimo nečemu. Posvećeni život će imati svoje sutra ako pronađe besplatnost svojega postojanja. To je prispodoba pomazanja u Betaniji (usp. Mt 26,6-13), povijest koja se danas ponavlja. Posvećeni život, za odvažno pristupanje budućnosti, treba pronaći svoj dublji „smisao“ u svome „ne smislu“. Nijedna ljudska motivacije ne drži na dugo u odricanju na obitelj, na domovinu, na posao, na vlastito ostvarenje. To je nesmisao. Da, jer smisao je drugdje, u istinskoj, konkretnoj stvarnosti i istodobno nevidljivoj: objavljivanje Božje ljubavi, svjesnost da nas on beskonačno ljubljeni, da smo pozvani živjeti s njim i za njega, odluka da ga ljubimo sa samom njegovom besplatnošću i predanošću. Posvećeni život je rođen i goruće želje da se bude potpuno Božji, tako da može egzistencijalno reći, s cijelim vlastitim bićem: „Nemam drugoga Boga izvan tebe“, Moj Bog i sve“. Propositum ili temeljni i potpuni izbor posvećenog života, kao se govorilo u starini, je učiniti od Boga ideal života u svjesnom i uvijek novom otkrivanju njegove ljubavi. I to je nesmisao, nekorisnost koju posvećeni život treba ponovno otkriti. Nije utilitaristički jer je potpuno besplatan i isključivo motiviran ljubavlju koja, da bi bila takva, ne traži dobit.
 
Rastresenost posvećenog života
Druga točka pažnje je okrenuta prema jednom od najvećih zala posvećenog života u Europi: pretjerana „sabranost“. Mnoge su redovničke ustanove usredotočene na same sebe, pozorni na ispitivanje i analiziranje.
Previše su samopromatrački, odani liječenju mnogih rana koje ih muče, u uzaludnom pokušaju da si dadnu novi, privlačniji look, izgled. U konačnici su kušani da se povuku u sebe, da obole od „ombelikizma“ (pupkovine). Imaju potrebu da se „rastresu“, da budu „izvučeni“ iz samih sebe i „privučeni“ od drugoga. Tako bi mogli izići iz samih sebe i ozdraviti od depresije. Što više pronađu svoju bit u besplatnom darivanju Bogu (naša „nekorisnost“), to će više otvoriti prema vanjskome, oduševljavajući se sve više za Crkvi i čovječanstvo.
 
Vrhunac ljubavi je doista darivanje, kako na suči velika mističarka. Svako „uspinjanje“ Bogu je popraćeno „silaskom“ među muškarce i žene da ih se učini dionicima življenog iskustva. Vrlo lijepo je reče, s plastičnom slikom, da je ljubav kao metal, što je više užaren više se topi i dakle „silazi“ u svijet i postaje „suosjećanje“ za čovječanstvo. To je put koji je prevalio Krist koji, premda božanske naravi, zanijeka samoga sebe dolazeći ususret čovjeku i darujući život za njega (usp. Fil 2,6-8).
 
Lijenost, razočaranje, težnja za mirnim življenjem, individualizam, smještanje u blagostanje, proračunatost i strah od rizika, nedostatak novih snaga mogu, vrlo lako, posvećeni život u Europi dovesti do zadovoljenja minimalnim, da se zaokupi samim sobom. Trenutak je da se „rastrese“ da bi progledao izvan sebe, oko sebe, i da se podsjeti da je stvoren za čovječanstvo. Čas je da ponovno pronađe smisao darovanja prema svima da postane, usred naroda, živo izražavanje Božje ljubavi prema čovječanstvu, kao što je to bio Isus koji je „prošao zemljom čineći dobro svima“ (Dj 10,38). Ljubav koju posvećene osobe imaju unutar sebe neprestano ih projicira prema potpunom darivanju sebe. Siromašni, nesposobni, osamljeni i napušteni starci, siročad, hendikepirani, ovisnici, oni koji su izgubili smisao života… svi mogu pronaći u njima spremne osobe da ih prihvate, da ih slušaju, da im pomognu da postanu slobodne.
Europa se pita o duši koju je izgubila. „Ponovno dati dušu europi“, ponovno pronaći kršćanske korijene Europe“, tvrdnje su koje snažno ispituju posvećeni život. Nije li prvotno monaštvo a zatim cijela vojska redovnika i redovnica dala odlučujući doprinos rastu i razvoju Europe? Je li posvećeni život izgubio perspektivnu snagu prošlih vremena? Crkva i društvo glasno vape. Vlastite rane će se zaliječiti u onoj mjeri u kojoj se posvećeni život pobrine za rane koje su oko njega, otvarajući oči nad svijetom koji se mijenja da s njim podijelimo „radost i nada, žalost i tjeskoba ljudi našeg vremena, osobito siromašnih i svih koji trpe“ (GS 1a). Upravo takvom svijetu trebamo biti blizu, bližnji, da ga ljubimo, da mu služimo i da mu dademo nadu.
Onoliko koliko posvećeni život bude znao biti vjeran svojem dubljem pozivu i, posredstvom dijaloga u milosrdnoj ljubavi, znao konkretno otvoriti se i ući u zajedništvo s drugim konfesijama, drugim religijama, sa svim ljudima dobre volje, toliko će pronaći novu duhovnu snagu. Darujući se i održavajući se u službi jedinstva moći se zadobiti vlastiti identitet i svježinu i rast u pravcu novih obzorja prema kojima Duh Sveti vodi cijelu Crkvu. Samo tako će pronaći život i bit će od ogromne „korisnosti“ svima.
 
Ranjivost posvećenoga života
Potonji vid naše pažnje je nagon samoočuvanja, samoobrane što vrlo često izbija u posvećenom životu u Europi pred izglednim vlastitim izumiranjem ili zbog nesigurnosti u budućnost. U nekim slučajevima to se izražava u ponašanjima zatvorenosti sa strane pojedinih redovničkih ustanova. Pozivaju se članovi da ograde karizmu, prizivaju ih na tradiciju, na posebnost na djelatnosti.
Trebali bismo vikati: „Dolje zapreke“. Mi nemamo ništa što trebamo braniti, ali imamo sve za dati i za primiti, u iskrenom zajedništvu među karizmama, ma gdje bile. Svi bismo na taj način zaradili. Mogli bismo konačno disati punim plućima, otvoriti obzorja, učiniti da u samostan uđe svježi zrak. Posvećeni život će imati budućnost ako bude znao biti propustan, ranjiv dahu duha i njegovim posredništvima, koja treba prihvatiti s jednostavnošću i poniznošću.
To je zapravo ono što je sv. papa Ivan Pavao II. tražio od cijele Crkve kada je označio duhovnost zajedništva kao duhovnost novoga stoljeća (NMI 43).[2]

Odatle poziv na „uzajamne odnose“ koji trebaju postojati između raznih oblika života „u službi jedno drugoga, za rast Kristova Tijela u povijesti i za njegovo poslanje u svijetu“ (VC 31). Ovo napose vrijedi u odnosu među redovničkim obiteljima. Svaka karizma je dar za čitavu Crkvu. Dar molitve svete Terezije Avilske ili duhovne vježbe svetoga Ignacija su za sve. Sveti Franjo Asiški je model za sve u odnosu na siromaštvo i na ljubav prema svemu stvorenome, kao što je sveti Vinko Paulski za djela milosrđa. Svatko, ili svaka redovnička ustanova, treba biti raspoloživa za davanje i primanje. Samo zajedništvo dopušta da se pronađe puni vlastiti identitet.
Nema sumnje da nove zajednice i novi crkveni pokreti, kao današnje karizme, mogu iznijeti na vidjelo zahtjeve Duha za današnju Crkvu i mogu pomoći starim karizmama da se obnove, da obogate svoju evanđeosku duhovnost, da upotpune duhovi život novim vidovima, da preispitaju stil ponašanja zbog autentičnije eklezijalne duhovnosti i da smjeste same redovnike i redovnice u raspoloživ odnos s laicima.
Iz toga se može roditi potičuće sučeljavanje polazeći od naboja novosti i evanđeoske i karizmatske svježine pokreta koji ciljaju na povratak Evanđelju i na različite izričaje konkretne duhovnosti Riječi. Oni često nude velikodušniji podstrek u evangelizaciji. Oni su kreativniji u apostolskim oblicima i pomažu da se nadiđe neka vrst pastorala previše konzervativnog, bez zanosa i fantazije.
Gledajmo jedni druge da se bolje međusobno upoznamo i stignemo do potpunog zajedništva, s ciljem da gledamo iznad i zajedno radimo kao jedincata velika karizmatska stvarnost za Crkvu i za čitavo čovječanstvo.
 
Dostojno duhovno držanje u našem povijesnom trenutku
Koja su, dakle, držanja i načini da živimo duhovno na čemu danas trebamo inzistirati? Bez sumnje, trebamo imati pouzdanje i evanđeosko siromaštvo, prepuštanje Bogu, providonosmom Ocu. Lako je to reći (i to smo ponovili toliko puta), ali je teško živjeti kada utvrđujemo da, usprkos tolikim naporima i obnovama, tolikoj iskrenosti i vjernosti, nismo uspjeli privući zvanja koja smo željeli. Što pokazuje da ako neka redovnička ustanova, neka provincija ili zajednica nema zvanja, ili ih imalo malo, nije uvijek tomu razlog manjak molitve ili vjernosti.
Mi zapadnjaci težimo gledanju stvari (uključena Crkva i naše redovničke zajednice) s poduzetničkim mentalitetom. I znamo da u svakom poduzeću ekonomska godina se treba završiti u pozitivi, sa što većim mogućim rastom. Crkva, i u njoj redovnička ustanova, nije neka „tvrtka“, nego zajednica vjere čiji je vlasnik Bog i čiji „kapital“ su njegovi planovi i njegovi darovi, ne naši. I mi ih ne poznajemo. Bog ne dopušta da kontroliramo ili programiramo njegovu slobodu. Dopustimo da nas on iznenadi. Uistinu, mi tražimo uvijek da špijuniramo Boga, njegove nakane, i nudimo da ih programirano na naš način.
Međutim, nepresušni izvor našega duhovnoga i ljudskoga mira, dogodilo se što se dogodilo, jest sigurnost da on, makar spavao, je s nama na lađi i da nećemo potonuti (Mt 8,23-27), iako ne znamo dokle će dopuštati da voda prodire u lađu i kada će se ustati i smiriti vjetrove i oluju, ako će to učiniti. Znamo da je on, na putu u Emaus, s nama, ali nam je teško prepoznati ga (Lk 24,13-35).
Znamo da ondje gdje su dvojica ili trojica u njegovo ime sjedinjeni, on je među njima (Mt 18,20), iako imamo osjećaj da je njegova stolica prazna. Ustvari, dovoljno nam je znati da, na sve načine, on je s nama „u sve dane, do svršetka svijeta“ (Mt 28,20). I da zadnji odgovorni za sve nismo mi, nego on. A on ljubomorno drži za sebe svoje projekte i čini se da se zabavlja brkajući naše računanje. Mi ga čekamo u silnom vihoru koji drobi brda i lomi hridi, u potresu, u vatri, a on je međutim u šapatu blagog i laganog lahora (usp. 1 Kr 19,9-14), a mi smo možda, poput Ilije, već rastreseni. Željeli bismo biti mnogi, kao što je mislio Gideon, a njemu su međutim dovoljni malobrojni (Suci 7,1-8).
Dostojno duhovno ponašanje stoji dakle u izbjegavanju nekorisnoga – osim toga što je nemoguće – pokušaja povratka unatrag; u prihvaćanju s objektivnošću i življenu s mirnoćom kompleksnost i kulturnu i društvenu dvosmislenost naše sadašnjosti (to je također kairòs); u gledanju s radošću, a ne sa zavišću ili sa strepnjom činjenicu da posvećeni život postaje važan glas u mnogoglasju kršćanske zajednice, u kojoj su mnogi drugi glasovi znameniti; u uvjerenju i u prakticiranju da smo od Crkve u mjesnoj Crkvi; u svjesnosti simboličke uloge posvećenog života, da smo evanđeoska prispodoba, „pretjerani“ znakovi, izazovni, besplatni, preobilni (VC 104-105).
Još i danas, u kušanju trenutaka sumnje i zbunjenosti, neki se među nama skrivaju i čekaju da prođe oluja; neki skrivaju primljene talente u iščekivanju da se vrati gospodar, a neki razočarani odlaze u Emaus. Među nama žive Jude koji izdaju i razočaravaju se; Petri koji niječu ali se zatim vraćaju i prihvaćeni su i spašeni od braće. Ali među nama su i tolike Marije, Nikodemi, Josipi, i mnogi drugi bez imena, koji se ne boje da budu označeni prstom i s hrabrošću i vjernošću odvažno pristupaju aktualnom trenutku. Kada tolike situacije budu jasnije i kada nas bude manje, ali s identitetom i pročišćeni, vedriji i povjerljiviji nego što smo danas, nećemo li s iznenađenjem prepoznati, poslije nego što smo toliko puta ponovili „ostani s nama, jer zamalo će večer“, da „im je gorjelo srcem dok im putem otkrivao Pisma“, i radosni bez drugih sumnji vratiše se u Jeruzalem da navijeste braći i da se raduju s njima (usp. Lk 24, 13-35)?  
 
Bog nije dužan slijediti naše planove
Katkad se uznemirujemo jer zadržavamo naše maleno i zatvoreno obzorje. Kritiziramo u drugima zatvoreni mentalitet, a i mi u njemu duboko gazimo. Nevjerojatno je kako mi posvećeni vrlo često zaboravimo običnost i ljudskost vlastitoga poziva, te postajemo uobražene i preuzetne veličine. Postajemo previše sigurni u poznavanje Boga, njegove volje i moći nad njim, ili, s druge strane, mudrujemo, previše samouvjereni i jogunasti, zamišljamo se i ponašao kao jedini stvaraoci vlastitoga života i poziva, kao da Boga nema. Neprestano se, u nama posvećenim osobama, ponavlja Ilijin sindrom koji vjeruje da on sam ima pravo, dok ga drugi ne shvaćaju. Stoga i ne čudi da zaboravljamo da Bog djeluje gdje želi, kada želi, kako želi. On nije dužan nama polagati račun o svojim planovima. To znači da, u našem ljudskom i duhovnom životu, ne možemo zaboraviti da je Kraljevstvo važnije od Crkve, Crkva od moje ustanove ili družbe, moja ustanova ili družba od moje provincije ili zajednice. Pobudnica Vita consecrata, ponavljajući mnogo puta, veli da posvećeni život postoji i da će postojati uvijek u Crkvi, ali ne nužno u oblicima koje mi poznajemo (VC 3b, 29b, 63c). Uostalom, povijest nam je to naširoko pokazala. Mnogi oblici doista su nestali. Neki zbog izrođenja ili gubitka izvornoga duha; drugi usprkos svetosti i herojstva svojih članova.
 
Karizmatska ars moriendi: znati umrijeti po Duhu
Nije važno preživjeti, nego dovesti do ispunjenja naš razlog postojanja, poziv i poslanje koje nam je povjereno. Ovo nas dovodi do načina u kojem trebamo shvatiti i živjeti „tragični“ završetak koji nas može dočekati. Povijest nas uči (i ne vidim zašto bi danas bilo drukčije) da skupine kao i osobe rađaju se, rastu i umiru. Neki traju duže, drugi manje. Samo nežive stvari ne umiru. I Krist je umro, i to na križu, a ne u nekom krevetu moderne bolnice. Stoga trebamo naučiti karizmatsku ars moriendi, ili umijeće i dar da znamo umrijeti, nestati. I ovo je znak ljudske i duhovne zrelosti, dar Duha Svetoga; karizma, ne neka tragedija. Ne smijemo upasti u pogrešku da mislimo da su naša zvanja, za nas neženje, kao „sinovi i kćeri“. Nije ista stvar. Sinovi, u obitelji, su stvarnost koja temeljno ovisi, ljudski i fizički o roditeljima. Zvanja, međutim, ovise o drugim faktorima: o Bogu koji daje darove i o odgovoru svakoga pozvanoga. Postoje vjerne zajednice bez zvanja i nazadne grupe sa zvanjima. Bog je slobodan i ljubomoran je na svoju slobodu. Mi nismo došli u posvećeni život da dademo neprestano trajanje zajednici, provinciji ili ustanovi, nego da dademo svjedočanstvo kraljevstva Božjega.
Doista nije problem umrijeti, nego znati je li došao čas; ne „naravna“ smrt, nego „samoubojstvo“. To jest, shvatiti je li ustanova, provincija ili zajednica izvršila ili ne povijesno poslanje koje joj je Duh Božji povjerio. Naposljetku, ustanove (uključena ona svakoga od nas) nisu ustanovljene da se samoočuvaju, nego zbog poslanja. Naša vjernost (ako gajimo duhovni život) dat će nam sigurnost da je naša smrt bila „naravna“. Znati umrijeti je znak pouzdanja u Boga, prepuštanja njegovoj volji, poniznosti i evanđeoskog siromaštva. Uvijek se događalo u prošlosti. Događa se danas. Događat će se u budućnosti. Nije ništa novoga. Zbunjenost nas preplavljuje jer nismo navikli umirati. Iskustvo nam govori da drugi umiru, ne mi. Zato je nama teško prihvatiti da je možda došao naš čas. To je nešto što se prije nije nikada dogodilo. Trebali bi nam biti dovoljni smisao povijesti, evanđeoska poniznost i vjera, prepuštanje Gospodinu povijesti i darovatelju karizmi (usp. VC 3, 29, 63, 70g) da bismo samima sebi dali vedrinu i štoviše nužnu radost. To će biti znak našega dobroga duhovnoga zdravlja. Poput Pavla: „Dobar sam boj bio, trku završio, vjeru sačuvao. Stoga, pripravljen mi je vijenac pravednosti kojim će mi u onaj Dan uzvratiti Gospodin, pravedan sudac“ (2 Tim 4,7-8). Nije obratio rimsko carstvo, niti sami Rim, niti svu braću Židove, ali je vjerno vojevao svoju bitku, ono što mu je pripadalo.
Zadaća posvećenog života, u hodočašću Crkve i čovječanstva u vremenu, nije u tome da želi učiniti sve, nego da u poniznosti i ljubavi pokaže, podsjeća inzistira na Bogu, izvoru, boravištu i konačnoj domovini svih i svega (VC 17-19); da bude proročko svjedočanstvo pred velikim izazovima našega povijesnoga trenutka (VC 84-95).
                                                               Dr. A. Čovo
 


[1] Ivan Pavao II, L'Osservatore Romano, 27 novembre 1993., 4
[2] IVAN PAVAO II., Novo millennio ineunte. Ulaskom u novo tisućljeće, Dokumenti 127, Kršćanska sadašnjost, Zagreb 2001.

ponedjeljak, 2. veljače 2015.

Svijećnica - Dan redovnika i redovnica

 
Papa Ivan Pavao II., godine 1997. odredio je da se 2. veljače obilježava kao dan osoba Bogu posvećenog života (redovnika i redovnica).
U taj se dan, ukratko govoreći, svečano hvali i zahvaljuje Bogu za veliki dar posvećenog života te se svim vjernicima, a napose mladima, nastoji približiti taj dar intenzivnijeg nasljedovanja Isusa Krista i života po Evanđelju. Posvećeni život je dokaz da postoji drugačiji način života i odnosa prema drugima pa je tako pravo evanđeosko svjetlo za sve vjernike i ljude. Zbog važnosti života i djelovanja Bogu posvećenih osoba (redovnika i redovnica) Papa Franjo ovu 2015. godinu odredio je za Godinu posvećenog života.
 
* * * * * 

Svi su Isusovi učenici u krštenju pozvani na savršenstvo i svetost života. Ipak, nekima Bog daje posebnu milost da Krista i Evanđelje izbliza slijede i žive. Tom pozivu čovjek se odaziva po nadahnuću Duha Svetoga, a po evanđeoskim savjetima siromaštva, čistoće i poslušnosti ulazi u poseban, od Crkve priznati stalež –  redovništvo ili posvećeni život.
Bogu posvećene osobe naglašavaju zajednički život, sudioništvo, opraštanje, uzajamno prihvaćanje, vedrinu i unutarnji mir. Sve redovničke zajednice – ovisno o svojoj karizmi - u Crkvi i svijetu vrše njima vlastito poslanje. Njihov život i djelovanje postaju svijetu znak i svjetlo vječnoga života, navještaj budućega svijeta.

Od početka Crkve bilo je muževa i žena koji su, vršenjem evanđeoskih savjeta, htjeli slobodnije slijediti Krista, njegovati osobnu intimnost s Bogom i vjernije ga nasljedovati. Mnogi su strogim odvajanjem od svijeta provodili život u samoći, molitvi pokori, boreći se da dušom i tijelom pripadaju Bogu, prikazujući žrtve njemu na slavu i za spasenje svijeta. Među njima je bilo kršćanskih djevica koje su vjerovale da ih Bog poziva da mu propadaju nepodijeljena srca i da žive djevičanstvo poradi kraljevstva nebeskoga. Tu svetu odluku da slijede Krista, Božanskog zaručnika i da služe u Crkvi izrazili bi pred mjesnim biskupom, svečanim obredom u kojem su postale posvećene osobe, eshatološkom slikom nebeske zaručnice i budućeg života. Posvećene su se djevice s vremenom počele udruživati da bi vjernije obdržavale svoje odluke. Udruživali su se i muškarci u pustinjama i postajali cenobiti.

Kao na stablu koje je Bog posadio i koje se čudesno razgranalo, izrasli su razni oblici samotničkog ili zajedničkog života i različite obitelji koje su umnažale duhovna sredstva za napredak svojih članova i za dobro cijeloga Kristova Tijela – Crkve.
I kako Božji narod nema ovdje stalnoga grada, redovnički mu je stalež pokazivao, već na ovom svijetu, prisutna nebeska dobra. Uvjerljivo je svjedočio o novom i vječnom životu, koji je stečen Kristovim otkupljenjem, te naviještao buduće uskrsnuće i slavu nebeskoga kraljevstva. Svijetu je potrebno takvo svjedočenje, jer u njemu ima mržnje, nasilja, egoizma, pohlepe, trke za bogaćenjem, a sve je više bezobzirnosti prema drugima.

Različitim oblicima posvećenog života pridružuju se danas družbe apostolskog života, čiji članovi, bez redovničkih zavjeta, idu za apostolskom svrhom svojstvenom njihovoj družbi te, provodeći zajedno bratski život, vršenjem Konstitucija, teže za savršenstvom ljubavi. Postoje i ustanove posvećenog života u kojima vjernici živeći u svijetu teže za savršenstvom ljubavi te nastoje osobito iznutra pridonositi posvećenju svijeta. Članovi tih ustanova, životom savršeno i potpuno življenim za posvećenje, sudjeluju u crkvenoj zadaći evangelizacije, u svijetu i kao iz svijeta, u kojemu njihova nazočnost djeluje poput kvasca. Njihovo svjedočenje kršćanskog života ide za uređenjem vremenitih stvari prema Bogu i za prožimanjem svijeta snagom Evanđelja. Oni svetim obvezama preuzimaju evanđeoske savjete te čuvaju međusobno zajedništvo i bratstvo u skladu sa svojim svjetovnim načinom života.

Danas Bogu posvećeni život doživljava brojne izazove i teškoće, što dokazuje i smanjenje broja zvanja (osobito u Europi). Uvijek je bilo teško sve ostaviti te radikalnije slijediti Isusa (zato su nam primjer brojni sveci). Zbog naglašenog sekularizma danas na Zapadu skoro da više i nema zvanja. Sve manje se u obiteljima rađa djece; ako netko od djece i najavi da bi krenuo u duhovni poziv vladaju velika protivljenja i nerazumijevanja (čak i od vlastitih roditelja). Ovi i mnogi drugi problemi (egoizam, materijalizam, vjerska mlakost …) sve više dovode o smanjenja broja zvanja.
 
Danas je potrebno veće junaštvo da se prihvati Bogu posvećeni život upravo zbog takvog konteksta. Zato je danas zvanje puno teže ostvariti nego što je to možda bilo u prošlosti. Nekada je sam kršćanski kontekst nukao mlade na duhovni poziv zvanja. Sada se živi u posve drugačijem, sekulariziranom svijetu i mladima je za odluku potrebno mnogo veće junaštvo ali i svjedočanstvo drugih.
 
U današnje vrijeme kad je veća kriza "Odziva" nego "Poziva", duhovna zvanja - kako postojeća tako i nova (svećenička i redovnička) - više od svega trebaju našu žarču molitvu i podršku (osobnu i zajedničku).
 

 
Molitva za obnovu redovničkih zavjeta
 
Svemogući Bože,
ti si jedini svet i izvor svake svetosti.
Blagoslivljam te i hvalu ti iskazujem
jer si me snagom svoje ljubavi
pozvao da slijedim stope tvoga ljubljenoga Sina,
Gospodina našega Isusa Krista,
te živeći život evanđeoskih savjeta
potpunije ispunim svoj krsni poziv na svetost.

Zahvaljujem ti na milosti
kojom si me do sada jačao za posvećeni život.
Osnažen snagom Duha Svetoga,
danas na dan kad se spominjemo prikazanja tvoga Sina u hramu,
obnavljam sa svim žarom srca svoje predanje tebi
i svoj zavjet da ću živjeti
u poslušnosti, bez vlasništva i u čistoći.
Ujedno potvrđujem da ću živjeti i vjerno opsluživati
duh i pravilo Reda komu pripadam.
Neka služenje i evanđeoski život redovničkih zajednica
uveća svetost tvoje Crkve i osnaži moć njezina apostolata.
Oče sveti, udijeli mi
da uz pomoć Bezgrješne Djevice Marije,
koja je uzor posvećenoga života,
po zagovoru svetoga utemeljitelja i svih svetih,
ovoj svetoj odluci ostanem vjeran do konca života
te po tvojoj milosti stignem k tebi, Svevišnji,
koji u savršenom Trojstvu i uzvišenom jedinstvu,
živiš i kraljuješ slavan po sve vijeke vjekova.
Amen.

četvrtak, 29. siječnja 2015.

Duhovni poziv je dar od Boga (Mk 1, 14-20)

 
Biti svećenik biti redovnik nikako nije izraz pokore i nekog prisilnog trpljenja. Nitko ne ulazi u duhovni poziv radi toga da bi okajavao, da ispašta za svoje grijehe. Duhovni poziv ponajprije je dar od Boga. Svećenik, redovnik koji dragovoljno ostavlja sve radi Božjega kraljevstva je milost Božja (Mt 19,12). S tim se pozivom povezuju mnoga obećanja koja se ispunjavaju već sada na zemlji i koja će se ispuniti na nebu (Mt 19, 28-29). No, nitko od pozvanih ne trguje s Gospodinom i ne traži svoj obećani dobitak.
 
Poziv u celibatu radi navještaja Božjeg kraljevstva ponajprije je nezasluženi dar, koji potražuje odgovor pozvanoga. Kao pozvan u Božje kraljevstvo, čovjek ulazi kao svećenik ili redovnik svjestan svojih slabosti i krhkosti života. No, s druge strane prepoznaje dragocjenost dara i potpune zaronjenosti u Isusa Krista Velikog Svećenika. Nitko od svećenika – navjestitelja Božjeg kraljevstva ne nastupa na sceni ovoga svijeta u svoje ime, nego u Imenu nad svim imenima – u imenu Isusa Krista. Svećeništvo i redovništvo put je koji zaranja u Krista i u njegovu Crkvu. Ne postoje svećenici i redovnici bez Crkve, bez Isusa. Svakog kršćanina, pa tako i svakog svećenika i redovnika treba ispunjavati čežnja za služenjem jedinoj i svetoj Katoličkoj Crvi.
 
 Isus je u svome zemaljskom hodu gradio Crkvu na temelju apostola (Ef 2,20). Proširivao je Božje kraljevstvo koje svojim rastom, u sili Duha Svetoga, obuhvaća i nas. Apostoli su bili obični ljudi. Bili su ribari. Prehranjivali svoje obitelji. Mučili su se na žarkom suncu galilejske obale. Oni ni po čemu nisu zaslužili biti temeljnim slojem Kristove Crkve. Poziv koji im upućuje Isus: Hajdete za mnom i učinit ću vas ribarima ljudi! nije nagrada, nego dar darovan s povjerenjem. Isus je znao koga poziva za svoje glasnike, širitelje Božjega kraljevstva u svojoj Crkvi. Znao je da će ga zatajiti i da će se svi razbježati. Poznavao je osobito Petrovo srce. Već je tada vidio njegovu zataju i plašljivost. Unatoč tome, njemu daje prvo mjesto među apostolima (Mt 16,18-19). Apostoli su bili poslušni Isusovu pozivu, nisu oklijevali ostaviti glavni izvor obiteljskog prihoda. Oni su se riješili svojih zemaljskih sigurnosti. Krenuli su za Isusom i u sili Duha Svetoga s pozivom na obraćenje: Obratite se i vjerujte evanđelju!
 
Nije uvijek sve tako jednostavno. Postoje biblijski likovi koji su se opirali Božjem pozivu. Prorok Jona je u tomu poseban. On na Božji poziv reagira na svoj način. Izbjegava Božji naum, ide vlastitim putem. Pun je nepovjerenja prema Bogu i milosrdnoj misiji spašavanja Ninivljana. Međutim, po njemu Bog čini čudesa. Na Joninu riječ Ninivljani su se obratili Bogu i spasili svoje živote. Sâm je Jona postao znakom. Bog se darivajući poziv služi čovjekom bez obzira na njegove sposobnosti, ponašanje ili umijeće. Božja je milost uvijek vješta i zadivljuje uvijek iznova (Jon 3,1-5.10).
 
 
Izgovorena Božja riječ nikada se ne vraća bez ploda (Iz 55,11) O, koliko su ljupke stope blagovjesnika, koji navješćuje Božju riječ (Iz 52,7). Iako je Isus izabrao ponajprije apostole za širitelje poziva na obraćenje i vjeru u evanđelje, ta je ista zadaća na poseban način prenesena i na svakoga kršćanina, koji po krštenju u snazi Novoga saveza sklopljenog Isusovom krvlju postaje također vjesnikom Božjeg milosrđa. Iako je poziv nezasluženi dar, važna je suradnja s Božjom milošću. To je zapravo život u Duhu Svetom, koji počinje od iskrenoga obraćenja i zaljubljenosti u evanđelje.

Zainteresirani mladići za duhovni poziv, svećenički i/ili redovnički, slobodni su kontaktirati:

Fra Juro Šimić OFMCap
Sv. L. Mandića 41
10040 Zagreb
    ILI:   duhovno.zvanje@gmail.com

srijeda, 28. siječnja 2015.

Duhovno zvanje


Svi smo mi dolaskom na ovaj svijet pozvani od Nebeskoga Oca raditi na izgrađivanju nebeskoga kraljevstva ovdje na zemlji. Svatko na svoj način odgovara Bogu na taj poziv u svome staležu i prema darovima i sposobnostima koje je od Boga primio.

Međutim, Božji se pogled posebno zaustavlja na ovome ili onome, na isti način kako se zaustavio na prvim učenicima:

I prolazeći uz Galilejsko more, ugleda Šimuna i Andriju, brata Šimunova, gdje ribare na moru; bijahu ribari. I reče im Isus: "Hajdete za mnom i učinit ću vas ribarima ljudi!" Oni odmah ostaviše mreže i pođoše za njim.
Pošavši malo naprijed, ugleda Jakova Zebedejeva i njegova brata Ivana: u lađi su krpali mreže. Odmah pozva i njih. Oni ostave oca Zebedeja u lađi s nadničarima i otiđu za njim.
                                                                                                                                    
(Mk 1, 16-20).
 


U Isusu Kristu svi vjernici čine sveto i kraljevsko svećeništvo i po njemu prinose duhovne žrtve Bogu. Dakle, svaki ud ima učešća u poslanju cijelog Tijela. Sv. Pavao veli da "svi udovi nemaju iste službe" (Rim 12, 4). Sam Gospodin je postavio neke da budu službenici, da u društvu vjernika posjeduju svetu vlast reda da prikazuju žrtvu i da opraštaju grijehe te da za ljude javno obavljaju svećeničku službu u Kristovo ime. Isus je poslao apostole naviještati Radosnu vijest, oni biskupe, a zadatak njihove službe je u nižem stupnju predan prezbiterima.

Sakramenat reda
Sakramentom reda po božanskom ustanovljenju neki između vjernika, neizbrisivim biljegom kojim se označuju, postavljaju se za posvećene službenike koji se naime posvećuju i određuju da, svatko prema svome stupnju, vršeći u osobi Krista glave službu naučavanja, posvećivanja i upravljanja, pasu Božji narod. Sveti red ima tri stupnja:

- đakonat
- prezbiterat (svećeništvo)
- episkopat (biskupstvo)

Podjeljuju se polaganjem ruku i posvetnom molitvom koju za svaki pojedini stupanj propisuju bogoslužne knjige. Podjeljivanje vrši posvećeni biskup, a u slučaju ređenja kandidata za biskupstvo uz glavnog reditelja barem još dvojca sureditelja.

Tko je đakon?
U Novom Zavjetu spominje se služba đakona (grč. diakoneín = služiti; Fil 1, 2; 1 Tim 3, 8sl.). Nekom vrstom njihovim prethodnika možemo smatrati onu sedmoricu muževa koje je, prema izvješću Dj 6, 1-6, jeruzalemska zajednica izabrala, a apostoli ih po molitvi i polaganju ruku postavili sebi za pomoćnike. Iako im je prva bila "služba kod stolova", dakle određena socijalno-karitativna zadaća, vrlo brzo vidimo tu sedmoricu i u službi naviještanja, obraćanja sve do krštavanja (Stjepan, Filip).

Dok istočne Crkve sve do danas poznaju đakonat kao stalnu doživotnu službu, na zapadu je još od ranog srednjeg vijeka poznat tek kao prijelazni stupanj na putu do prezbiterata. Netko je bivao đakon, ne da bi to ostao, nego da bi mogao postati prezbiter. Tridentski sabor (1545-1563) pokušao je uvesti stalni đakonat, ali se taj zaključak nije proveo. Do toga je došlo tek na Drugom vatikanskom saboru. Tako saborski dokument Lumen gentium 29 određuje ponajprije zadaće đakona:

Služba je đakona, kako mu odredi nadležna vlast, svečano dijeliti krštenje, čuvati i dijeliti euharistiju, u ime Crkve prisustvovati ženidbi i blagoslivljati je, nositi popudbinu umirućima, čitati vjernicima Sveto pismo, poučavati i poticati narod, predvoditi bogoslužje i molitvu vjernika, dijeliti blagoslovine, voditi obred sprovoda i pokopa; posvećeni su dužnostima kršćanske ljubavi i pomaganja...

Stalni đakonat mogu izabrati bio oženjeni muškarci bilo neoženjeni. Oženjenim muškarcima zrele dobi (ne ispod 35 godina) đakonat se može podijeliti uz pristanak rimskog biskupa. Isti pristanak daje se i neoženjenim muškarcima, međutim, njih veže obveza celibata kroz cijeli život.

Kandidati za prezbiterat preuzimaju s đakonatom i obvezu moljenja časoslova, dok se stalnim đakonima stavlja kao vrlo prikladno na srce moliti dnevno dio časoslova koje odredi biskupska konferencija.

Tko je svećenik?
Svećenik je "alter Christus - drugi Krist", jer u ime Kristovo radi prema riječi: "Kao što je mene poslao Otac, tako i ja šaljem vas" (Iv 20, 21). Svećenik je sluga Kristov: dakle kao oruđe božanskog Otkupitelja, da bi mogao kroz vremena vršiti njegovo divno djelo.

Svećeničko zvanje je otajstvo. To je otajstvo "čudesne razmjene" - admirabile commercium - između Boga i čovjeka. Svećenik daruje Kristu svoje čovještvo, kako bi se on mogao njime poslužiti kao sredstvom spasenja, čineći od njega gotovo drugog sebe.

Svrha prezbiterskog služenja je po riječima sv. Augustina (De civitate Dei) da "se cijeli otkupljeni grad, to jest skup i društvo svetih, prikaže Bogu kao sveopća žrtva po Velikom Svećeniku koji je i samog sebe u svojoj Muci prikazao za nas da mognemo biti tijelo tako uzvišene Glave".


  U Poslanici Hebrejima (5, 1-4) govori se o položaju svećenika: "Svaki veliki svećenik, zaista, od ljudi uzet, za ljude se postavlja u odnosu prema Bogu da prinosi darove i žrtve za grijehe. On može primjereno suosjećati s onima koji su u neznanju i zabludi jer je i sam zaogrnut slabošću. Zato mora i za narod i za sebe prinositi okajnice. I nitko sam sebi ne prisvaja tu čast, nego je prima od Boga, pozvan kao Aron."

Svećenik, za razliku od đakona, može dijeliti sakramenat pomirenja (ispovjed), bolesničko pomazanje, sakramenat potvrde (uz poseban biskupov dopust) i voditi sv. misu odn. posvećivati kruh i vino u Tijelo i Krv Kristovu.

Tko je biskup?
Biskup je onaj koji nastavlja izvornu apostolsku službu. Služba predstojnika (grč. proistamenoi) koja se susreće u prvim osnovanim zajednicama od sv. Pavla (1 Sol 5, 12) javlja se kasnije u izgrađenim židovsko-kršćanskim zajednicama kao kolegijalna služba starješina (présbyteroi: Dj 11, 30; 15, 2),a u pogansko-kršćanskim zajednicama kao episkopi (grč. epískopos: Fil 1, 1). Već u Dj 20, 17-30 ova se služba naziva "pastirskom službom".

U dokumentu Lumen gentium 21 stoji da se po biskupskom ređenju prenosi "punina" sakramenta reda i da"biskupi na odličan i vidljiv način vrše ulogu samoga Krista, Učitelja, Pastira i Svećenika, i da djeluju u njegovo ime".

Biskupu je vlastito podijeljivanje sakramenta sv. potvrde i ređenje kandidata za đakonat i prezbiterat.

Ekskluzivni razgovor s novim krčkim biskupom


Fra Ivica Petanjak: Moje imenovanje priznanje je kapucinima, ali i svim redovnicama i redovnicima u Hrvatskoj

Ja ovo imenovanje shvaćam kao priznanje redovništvu općenito, nije tu riječ o mojim zaslugama. Kako sam pak ja odabran kao simbol tog priznanja to treba pitati one koji su odlučivali o tom imenovanju.
 
fra Ivica Petanjak
 
Franjevac-kapucin Ivica Petanjak novi je krčki biskup. Od kada je ta vijest objavljena u subotu (24. siječnja), čestitke i poruke potpore ne prestaju dolaziti na njegov mobitel, kao i pozivi njegovih prijatelja i članova obitelji.
Redovnik i svećenik s bogatim pastoralnim iskustvom i dokotratom iz crkvene povijesti na rimskoj Gregoriani (gdje je doktorirao tezom o dubrovačkom kapucinu iz 17. stoljeća Michelangelu Božidareviću koji je bio general Kapucinskog reda) ovih dana boravi u Zagrebu, gdje po prvi put nazoči zasjedanju Hrvatske biskupske konferencije. Naš portal uspio je napraviti kraći razgovor s njim, njegov prvi interview od vijesti o imenovanju.

- Reakcije na vaše imenovanje za krčkog biskupa moglo bi se svesti pod jedan zajednički nazivnik – iznenađenje. I vi ste bili iznenađeni, kako ste sami rekli?

Mislim da je svatko tko je prošao ovo što sada ja prolazim bio iznenađen na neki način. Lagao bih kada bih rekao da nisam ranije čuo kako se i moje ime „vrti“ u tim nekim kombinacijama za neko od četiri biskupska mjesta, ali nije mi padalo na pamet kako bi to mogla biti krčka biskupija. To me je iznenadilo.

Ja sam sebi zamišljao kako će me netko prije svega ovoga pozvati i reći: Evo ti si jedan od kandidata, pa razmisli! ili nešto slično. A kada su mi to rekli bilo je – „uzmi ili ostavi“. Pitao sam: Pa, dobro koliko imam vremena razmisliti o tome? Rekli su da trebam odmah odlučiti (smijeh).

Pitao sam nuncija: A što ako ja to ne mogu, ako odlučim da nisam tome dorastao? Dobio sam odgovor: Pa dobro, kako će jedan redovnik koji se zavjetovao na poslušnost reći Papi „ne“ i to u godini posvećenog života!

- Koji osjećaji prolaze kroz glavu u takvim trenutcima? Nekakav strah od odgovornosti?

Nije tu riječ o strahu, nego prije uopće nisam niti razmišljao o mogućnosti takve službe. Ja sam fratar 25 godina, prije četiri mjeseca sam dobio premještaj u Osijek gdje sam se vratio nakon 32 godine, jer sam u tom gradu završio srednju školu i prošao kapucinsku formaciju. Dolazak u Osijek doživio sam kao povratak u grad mladosti, neko otvaranje novog razdoblja u kojem ću se, osim gvardijanske službe, baviti i poviješću. Nisam se niti raspakirao do konca, a sada se iznova moram pakirati. Naravno da je iznenađenje.

- Mediji su vaš imenovanje naglašavali jer se nakon dosta vremena dogodilo da je redovnik postao biskup!

Ja ovo imenovanje shvaćam kao priznanje redovništvu općenito, nije tu riječ o mojim zaslugama. Kako sam pak ja odabran kao simbol tog priznanja to treba pitati one koji su odlučivali o tom imenovanju.

Ali, znate kako je Isus rekao: Jedni siju, a drugi žanju. Naša provincija dala je čitav niz znamenitih redovnika. Neki su od njih poslije rata bili progonjeni, jedan kapucin je umro u komunističkom zatvoru – Anselmo Canjuga, glazbenik. Bilo je i velikih teologa poput Tomislava Janka Šagi- Bunića. Bilo je dakle onih koji su trpjeli za Crkvu i Isusa Krista, a bilo je i onih koji su sve dali Crkvi, a trpjeli su i ponekad nerazumijevanje iz same Crkve.
Potom Zdenko Tenšek, koji je također bio veliki teolog i koji je bio provincijal kada sam ja ušao u novicijat. Ili pater Hadrijan Borak koji je proveo 30 godina u Rimu, a potom se nakon Drugog vatikanskog koncila vratio u Hrvatsku i puno učinio za redovništvo.
Ja tim ljudima nisam ni do malog prsta, ali oni su učinili velike stvari za našu provinciju i Crkvu u Hrvatskoj. I mislim da sam na neki način ja, bez svojih zasluga, ušao u taj niz.
S druge strane, mislim da je ovo priznanje svim redovnicama i redovnicima u Hrvatskoj. Koristim ovu prigodu da se zahvalim braći i sestrama koji su me ovih dana zasuli čestitkama na koje naprosto ne stignem pojedinačno odgovoriti. Imam dojam da su oni ovo imenovanje prepoznali i doživjeli i kao priznanje za njihov rad. Ništa od svega toga nije moja zasluga.

- Koliko situacija redovnika u biskupskoj konferenciji može donijeti neke promjene za redovništvo i njegov status?

Pa, sigurno da može. Evo, tu je i isusovac Valentin Pozaić koji je pomoćni biskup zagrebački i naprosto je dobro da redovništvo ima dva glasa koji će ga u episkopatu predstavljati.

S druge strane biskupska služba je čast i ja ovo imenovanje doživljavam, kako sam rekao, kao čast svim redovnicama i redovnicima. Ali, treba napomenuti kako su i mnogi dijecezanski svećenici koji su bili konzultirani pridonijeli ovom imenovanju.

- Gledao sam jedan vaš video komentar snimljen nedugo nakon izbora pape Franje. Tada ste komentirali kako Papa želi biti “Papa s narodom” što je vidljivo iz njegovih prvih poteza. Hoćete li i vi pokušati biti “biskup s narodom”?

Kada je nedavno bila mala svečanost u Osijeku nakon objave mog imenovanja, tada je mons. Marin Srakić, nadbiskup u miru đakovački, izrekao jedan hvalospjev kapucinima. On je inače franjevački trećeredac i razmišljao je o novicijatu kod nas. Nabrojao je sve te kapucine koji su igrali veliku ulogu u životu Slavonaca. Kapucini su uvijek imali tu blizinu s narodom, da. Da sam bio neki pustinjak, sigurno nikada ne bih bio imenovan za biskupa. Kada sam bio provincijal, nastojao sam svaki dan imati misu na kojoj ću imati, barem kratku, homiliju. Ja tako doživljavam ulogu svećenika – on mora biti s narodom, jer bez naroda je ništa.

- Biskupska služba ima i svoji administrativnih zahtjevnosti?

Ja sam u službi provincijala (službu provincijalnog ministra Hrvatske kapucinske provincije sv. Leopolda Bogdana Mandića obnašao je od 2005. do 2011., op. a.) također imao te administrativne zadaće, tako da znam što me otprilike čeka. Pada mi na pamet izreka sv. Grgura Velikog koji je, kada je postao papa, otprilike rekao: Dok sam bio monah mogao sam i jezik zauzdati i uživati u miru, a sada kada sam papa moram ići gdje mi se ne ide i slušati ono što mi se ne sluša.

Tako je i s biskupskom službom – sigurno ću morati ići tamo gdje mi se ne ide i slušati ono što mi se ne sluša. Ali, tako je kod svih ljudi koji imaju svoj posao i svoje odgovornosti. Uostalom, takve situacije Isus koristi za obraćenje.

- Koliko poznajete situaciju u biskupiji u koju dolazite?

Moram biti iskren, ne previše. Ja sam do prije četiri mjeseca bio župnik u riječkoj župi Gospe Lurdske i u Dekanatu sam se često susretao s svećenicima iz te biskupije. Često sam išao slaviti mise na Krk. Ali, ja tamo dolazim s priznanjem da mi treba pomoć ljudi oko mene. Ja nisam nikakav „veliki biskup“, nego samo jedan od njih koji sa svojim svećenicima želim raditi na dobrobit naroda.

- Riječ je o dijelu Hrvatske koji dobrim dijelom živi od turizma, a ta situacija traži i specifičan pastoral?

Čujte, Bog ima svoje puteve i djeluje na najrazlitije načine. Dok sam bio župnik u Rijeci, bio sam u župi u centru grada i uvijek smo imali puno ispovijedanja. Ostao sam zadivljen životom velikog broja mladih koji tako dosljedno žive svoje kršćanstvo da se mi svećenici moramo posramiti. Mladi su postali kvasac društva i na tome treba raditi.

Sjećam se situacije kada mi se ispovijedao jedan mladić i dojmio me se njegov način života. Pitao sam ga: A od kada ti tako živiš duboko kršćanski, jesi li odgajan katolički? Rekao mi je da se obratio i da mu se to dogodilo na – Zrću!

Naravno, ne želim reći da se na Zrću događaju dobre stvari, nego je riječ o tome kako Bog sve može okrenuti na dobro.

- Od kuda vaša ljubav prema povijesti?

Mislim da je to povezano s poviješću moje obitelji. Potičem iz gradića Zrina na Banovini koji je teško stradao za vrijeme Drugog svjetskog rata (u rujnu 1943. partizani su upali u selo i pobili muškarce, a ostalo stanovništvo rastjerali, op. a.). Mi smo kao djeca znali od roditelja slušati o tim razaranjima, o kojima naravno nismo smjeli govoriti izvan kuće. Mislim da me ta želja za upoznavanjem vlastite povijesti odvela u znanost.

- Tko vam je stradao u obitelji?

Oba djeda su mi tada ubijena. Mojoj baki ubijeno je petoro braće. Partizani su upali u naselje, sve spalili. Do dana današnjeg nitko se tamo ne može vratiti, zemlja je konfiscirana.

- Kao čovjek s takvom obiteljskom tragedijom, kako gledate na ove ideološke podjele među Hrvatima koje i danas živimo?

Ta će podijeljenost trajati dok se ne prizna istina o počinjenim zločinima. Tko god da je počinio zlo – komunisti, fašisti ili nacisti – ono mora biti prepoznato i takvim proglašeno. Ne može se povijest pisati jednoznačno, crno-bijelo.

Rekao sam kako je u mojoj obitelji postojalo sjećanje na ono što nam je počinjeno. Ali, nikada nisam u svojoj kući čuo neki poziv na mržnju ili osvetu, nikada. Moji su osjećali jad zbog toga što se nije moglo pričati o partizanskim zločinima, osjećali su se obespravljeni. Ali, moja obitelj nikada ništa nije gradila na mržnji.

Moji su mi pričali kako su se žene iz djeca iz 1945. željeli vratiti u Zrin. Došli su na željezničku postaju u Hrvatsku Kostajnicu, a od tamo ih je vratio neki partizanski general, stavili su ih na vlakove i odvezli u Slavoniju. A da su se vratili, te iste obitelji bi sada za Domovinskog rata doživjeli istu sudbinu kao te 1943. Bili bi ili mrtvi ili prognani.

Treba biti svjestan svoje povijesti, ali ne može se ništa graditi na mržnji. Treba pokušati živjeti s Bogom. On im svoje puteve i nagrađuje svaki naš korak u pozitivnom smjeru.

- Koja je vaša omiljena molitva, kako se najčešće molite?

To vam se mijenja s vremenom. U posljednje vrijeme najčešće se molim tako što sjedim u tišini i pred Boga dovodim sve one koje znam, koji su me tražili za molitvu, sve one koje sam vjenčao i krstio. Sada, od kada se ovo dogodilo, često se molim Duhu Svetom, za njegovo vodstvo i mudrost.

- Koja su duhovna djela, osim Biblije naravno, utjecala na vas?

Jako volim čitati Anselma Grüna. Henri Nouwen i njegov “Povratak izgubljenog sina” mi je jako važan. Kada sam bio provincijal, prolazio sam kroz jedno teško razdoblje i tada sam puno čitao privatna pisma Majke Terezije u knjizi “Dođi, budi moje svijetlo”. To mi je otvorilo oči. Također, čitam puno Ratzingera.

- A omiljeni svetac?

Svaki dan se molim sv. Leopoldu Mandiću, sv. Franji i sv. Klari. Ali, ima jedan kapucin koji je jako utjecao na mene i o njemu sam pisao doktorsku tezu – fra Mihael Anđeo(Michelangelo) Božidarević koji je bio general našega Kapucinskog reda. Kada su mu sestre prorokovale da će biti general, otišao je na duhovnu obnovu i stavio na papir sve svoje duhovne i tjelesne mane, kako bi pokazao Bogu da nije dostojan za tu službu. On nije kanoniziran, ali jest kapucinski kandidat za oltar. I ja sam se u jednom trenutku počeo moliti za njegov zagovor. Kada je krenulo sve ovo s pričom oko imenovanja molio sam mu se: Michelangelo moj, znaš kako mi je. Pomozi mi (smijeh). Ali, odgovorna služba nije me mimoišla, kao niti njega.

Za portal www.bitno.net razgovarao Goran Andrijanić.

utorak, 27. siječnja 2015.

Fra Ivica Petanjak, franjevac-kapucin, novi krčki biskup



fra Ivica Petanjak
Dr. fra Ivica Petanjak OFMCap
U subotu 24. siječnja u 12 sati, na blagdan sv. Franje Saleškoga, obznanjeno je da je papa Franjo, u skladu s kanonom 401 članak 1 Zakona kanonskog prava, prihvatio ostavku preuzvišenog mons. Valtera Župana na pastoralnom služenju Krčkoj biskupiji te je na njegovo mjesto imenovao dr. fra Ivicu Petanjka, člana Hrvatske kapucinske provincije sv. Leopolda Bogdana Mandića, savjetnika u Upravi Provincije i gvardijana kapucinskog samostana u Osijeku.
 
FRA IVICA PETANJAK rođen je 29. kolovoza 1963. u Drenju (Đakovo) u dobroj vjerničkoj obitelji u župi sv. Mihaela, u Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji. Srednju školu pohađao je u Osijeku (1978.-1982.), a potom stupio u kapucinski novicijat u Karlobagu koji je prekinuo zbog poziva za odsluženje vojnog roka.
4. studenog 1984. dovršio je novicijat i položio privremene zavjete. Iste godine započeo je studij teologije na KBF-u u Zagrebu. Doživotne zavjete položio je 4. listopada 1988., a za svećenika je zaređen 24. lipnja 1990. u Zagrebu.
 
Nakon ređenja bio je zamjenik odgojitelja i prefekt sjemeništaraca u Varaždinu (1990.-1991.) te župni vikar i bolnički kapelan u Splitu (1991.-1995.). Na Papinskom sveučilištu Gregoriana studirao je povijest Crkve (1995.-2002.) te je 2002. doktorirao tezom: „Michelangelo Božidarević iz Dubrovnika, OFMCap., Propovjednik, diplomat, čovjek uprave i duhovni vođa (1653.-1729.).
 
Od 2002. do 2005. služio je kao magistar bogoslova u Zagrebu. Službu provincijalnog ministra Hrvatske kapucinske provincije sv. Leopolda Bogdana Mandića obnašao je od 2005. do 2011., a potom je premiješten u Rijeku gdje je tri godine bio župnik župe Gospe Lurdske i odgajitelj postulanata (2011.-2014.). Od kolovoza 2014. do imenovanja za krčkog biskupa u službi je gvardijana kapucinskog samostana u Osijeku i provincijalni definitor.
 
Riječki nadbiskup i metropolit mons. dr. Ivan Devčić o imenovanju novog krčkog biskupa (krčka biskupija spada u Riječku metropoliju).
 
Riječki nadbiskup i metropolit mons. dr. Ivan Devčić u svojoj čestitki novoizabranom krčkom biskupu istaknuo je kako nije neuobičajeno da se za biskupa neke biskupije imenuju svećenici koji ne pripadaju biskupiji koja im se povjerava. Štoviše, to je pravilo u svijetu i kod nas se također to često primjenjuje. Krčka biskupija i u prošlosti je imala biskupe koji su potjecali iz drugih biskupija. Prema tome, imenovanje dr. fra Ivice Petanjka u tom smislu ne iznenađuje. Ne iznenađuje ni činjenica da je Sveti Otac za biskupa imenovao redovnika jer je u Crkvi također uobičajena pojava da se za biskupa imenuju prikladni svećenici iz dijacezanskih i redovničkih redova.
Upitan o Krčkoj biskupiji kao otočnoj biskupiji i izazovima pred kojima će se novoizabrani biskup naći, Nadbiskup je poručio je da se ne smijemo dati voditi lokalnim ili nekim drugim necrkvenim kriterijima. „Naime, ista Crkva jednako je prisutna na našim otocima i u našoj Slavoniji, kao i u drugim dijelovima naše Domovine i posvuda istome narodu služi. Zbog toga ne vidim zašto bi novom biskupu bilo otežavajuće to što dolazi iz Slavonije na kvarnerske otoke."
 
Upitan da se osvrne na suradnju s fra Ivicom Petanjkom koji je tri godine bio župnik župe Gospe Lurdske na Žabici, nadbiskup Devčić je kazao kako je riječ o čovjeku koji će se snaći u svakoj situaciji. Rekao je da ga iz tog vremena pamti kao čovjeka otvorena za suradnju i kao zauzetog pastoralca. U njegovo vrijeme završen je dijacezanski postupak za proglašenje blaženim sluge Božjega fra Ante Tomičića i tijekom tog postupka imali su priliku intenzivnije surađivati, jer je bio član povijesnog povjerenstva u toj kauzi.
 
„Kod novog biskupa osobito je naglašena pastoralna usmjerenost. On je čovjek koji je otvoren ljudima i ide im u susret. Fra Ivica Petanjak slijedi riječi Svetoga Oca koji je rekao da je 'Kristova Crkva - Crkva koja služi, ne boji se i vrata su joj širom otvorena'".
Nadbiskup se također sjeća kako je često susretao fra Ivicu Petanjka kao župnika župe Gospe Lurdske kako ide bolesnicima, zalazi u obitelji i kako se vidljivo trudi pastoralu u svojoj župi dati novu kvalitetu, čemu su znatno doprinosile i njegove izvrsne propovijedi.
 
Nadbiskup Devčić podsjetio je i na crtice iz prošlosti i na suradnju Krčke biskupije i kapucinskog samostana u Rijeci u vrijeme kada je gvardijan samostana bio Berbardin Škrivanić, a krčki biskup sluga Božji Antun Mahnić. Kapucinski samostan u Rijeci tada je bio uporište za raznovrsne djelatnosti slavnog krčkog biskupa. U tom smislu, novi biskup dolazi u sredinu u kojoj može nastaviti na temeljima koje su krčki biskup Mahnić i riječki kapucini davno postavili, zaključio je riječki nadbiskup i metropolit mons. dr. Ivan Devčić.

Biskupsko ređenje bit će upriličeno 22. ožujka 2015. godine u Krku!